De mama van Giel

Even lang genoeg uit de media geweest om hem bijna te vergeten, en daar istie plots terug: Giel, ‘de monnik uit het Meetjesland’. Of hoe ouders met het mediahoer-by-proxy-syndroom het leven van hun kind voor eeuwig om zeep kunnen helpen. Eén ding moet je mama Giel wel nageven: haar mediastrategie is nauwkeurig uitgekiend en loopt als een trein. Het vertrek en alle zever daarrond vakkundig uitsmeren in alle media, dan het topic ‘Giel’ even laten afkoelen tot een simpele reis huiswaarts weer nieuwswaardig wordt. Oké, zijn twitteraccount is een scheet in een fles, maar je kan niet alles hebben, newaar?

tienermonnik-giel-naar-india-ik-ben-heel-opgelucht-id4876799-1000x800-n

Eigenlijk heb ik medelijden met Giel. Door zijn eeuwig beaat glimlachende moeder zodanig richting godsdienst gekneed dat het hem een goed plan lijkt om in een ver land wat van monnik te gaan spelen, op zijn 15 jaar. Knal midden in zijn pubertijd, wanneer beslissingen natuurlijk enkel genomen worden op basis van objectieve argumenten en ratio. Niks fuiven, niks eerste lief, niks voorzichtig pintje drinken. Neenee, monnik worden is plotsklaps the new black. Wat bezielt ouders om kinderen op te zadelen met de last van hun eigen dromen?

Mijn god, ben ik mijn ouders even dankbaar dat ze mij tijdens mijn tenenkrullende en uitermate cringe-worthy tienerjaren niet de pers in de nek hebben geduwd. Geen camera’s, geen gazetten, geen interviews om mijn pogingen tot stoerdoenerij of ‘anders zijn’ voor altijd vast te leggen. Enkel een paar ingewijden (u weet wie u bent) die mij tijdens de occasionele barbecue herinneren aan mijn strapatsen, en dat is al méér dan erg genoeg.

Benieuwd hoe Giel hier binnen een dikke vijftien jaar op terug kijkt. Op al die media-aandacht, op die wel-voor-efkes-leuke-maar-al-bij-al-stomme keuze om monnik te worden in een ver land. Op de manier waarop zijn moeder zijn naïviteit en tienerjaren misbruikt heeft om toch maar aandacht te kunnen vestigen op hoe speciaal zij zelf is, en hoe ‘anders’ (lees ‘beter dan al de rest’) zij haar kind heeft opgevoed. Benieuwd hoe leuk Giel het zal vinden om voor eeuwig herinnerd te worden als die ‘Monnik uit het Meetjesland’, die (speculatie incoming) na een paar jaar avontuur met hangende pootjes terug naar huis is gekeerd om daar met behoorlijk wat achterstand een ‘gewoon’ leven uit de grond te stampen.

Ah, en beste media: STOP MET HIER AANDACHT AAN TE GEVEN. DIE KEREL IS FUCKING MINDERJARIG. KUNNEN WE EVEN DE VERANTWOORDELIJKHEID OPNEMEN DIE DE MAMA NAAST ZICH NEERLEGT EN HEM WAT BESCHERMEN TEGEN ZICHZELF? Danku.

Geef een reactie

