Ons Kalisj

Het is u ongetwijfeld niet ontgaan: ik heb twee katten. En als ik over de ene schrijf, moet ik ook over de andere schrijven anders is het van gejengel en voortrekken en lieve kindjes hebben. Zodus.

Er is ook een kattin, en we hebben die om één of andere reden ooit Kalisj gedoopt (voor de niet-dialectkundigen: zoethout heet in Aalsterse contreien – en misschien daarbuiten – kalisjenaat).

Liesje

Waar Den Dikken welgeteld 3 minuten zou overleven indien gedropt op een exotische plek als pakweg ons terras, is Kalisj eerder weggelegd voor werelddominantie. Ze is alles wat Den Dikken niet is. Klein, geraffineerd, pluizig, elegant. Te intelligent voor haar eigen goed. Een slet. Flost, ronkt, paradeert met de staart in de lucht voorbij. Maar alleen voor eten. Voor eten, alles. Bijvoorbeeld, maar niet beperkt tot:

– Zich uitvoerig rollen en uitrekken in mijn buurt. Ook gekend als ‘Kijk eens hoeveel geflos mijn buik kan verdragen’. Wegsprinten richting eetbak zodra ik me beweeg.

– Haar toptijd in ‘Op zetel springen – van zetel springen – rond tafel lopen – repeat’ proberen verbeteren terwijl ik eet.

– Wie rondloopt met een bord, zal struikelen over Kalisj. Geen uitzonderingen.

– Wanneer er gekookt wordt met een zielig stemmetje ‘miew’ zeggen, om de anderhalve second, tot ze iets krijgt.

Het lijkt misschien alsof ze nooit oprecht aandacht wil, en dat is niet zo. De omstandigheden moeten er naar zijn. Ik moet bijna slapen, en Den Dikken mag niet in de buurt zijn. Dan springt ze als een dartel veulen op bed en trippelt van mijn enkels tot mijn schouders en terug tot ze aandacht krijgt. ’s Morgens laat ze een halve kat aan vacht achter op onze lakens als dank.

Kalisj is erg gesteld op hygiëne. Dat levert problemen op in combinatie met Den Dikken, die nog steeds met het concept kattenbak worstelt. Zodra Den Dikken geweest is, wil Kalisj niet meer. Toch niet in de bak. Ernaast dan maar, waarbij ze haar uiterste best doet om -als statement- de laatste drie centimeter over de rand van de kattenbak te draperen . Toeval wil dat de laatste drie centimeter bij katten steevast van het smeuige, vlot smeerbare en snel aankoekende type is.

Katten, love them.

Geef een reactie

