Klasse

Ik had mezelf voorgenomen om het niet alleen over politiek te hebben, maar dat is dus bijzonder hard aan het mislukken.

Ze maken het mij dan ook niet makkelijk.

Dit nieuws raakte deze middag bekend. Ik vind dat bijzonder pijnlijk en veelzeggend, om twee redenen.

1. De moeder van mijn kinderen werkt in het onderwijs. In het BuSo meer bepaald, als GON-coördinator Autisme. Daar gebeurt enorm nuttig werk. Juiste begeleiding van kind, leerkrachten, ouders en school, en ‘verloren’ kinderen draaien plotsklaps mee in het ASO. Juiste, gerichte informatie staat daarbij centraal: zorgen voor de juiste methode en zorgen dat iedereen op dezelfde lijn zit.

2. Ik heb zelf op een kakschool gezeten. Een school met enkel aandacht voor prestige en ‘elitevorming‘. Wie een meer alternatief parcours wou lopen, wie geen dokter, advocaat of captain of industry wou worden had er eigenlijk weinig te zoeken. Ik walg van die aanpak. Omdat het kinderen het gevoel geeft dat ze minder zijn dan anderen. Dat wat zij leuk en interessant vinden er niet toe doet. Terwijl er volgens mij uit iedereen wel iets te halen valt, mits de juiste context en begeleiding. Onze nieuwe regering en haar maatregelen doen mij hard denken aan mijn oude school: de winnaars worden beloond, de vermeende losers zoeken het zelf maar uit (in stilte en zonder overlast).

En dan dreigt de papieren versie van Klasse, voorbeeld van degelijke overheidscommunicatie, te verdwijnen. Er wordt wel getemperd door Hilde Crevits, maar bon: er is duidelijk stront aan de knikker. Interessante en goed gemaakte tijdschriften voor leerlingen (basis en secundair), ouders en leerkrachten worden weg bespaard. De overheid? Mensen informeren? Transparantie? Over het onderwijs (en dus de toekomst) van onze kinderen? Zo-hot!

Dit, in combinatie met de andere besparingen in onderwijs, schept een vrij duidelijk beeld van de houding van onze nieuwe regering(en): trek uw plan, laat ons gerust en kost ons vooral geen geld.

Geef een reactie

