Piet

Binnen twee weken is het zover. Dan mag mijn oudste, nu driejarige telg voor het eerst ten volle het grote kinderfeest beleven. Het foute kinderfeest van de twee, maar goed, ik heb mij daar bij neergelegd. Het zal mij leren aanpappen met volk uit Haaltert.

Over dat kinderfeest is behoorlijk wat te doen. Niet geheel zonder dank aan onze Noorderburen waar de discussie al jaren woedt, en in het bijzonder met dank aan Peter Vandermeersch die het nodig vond om die discussie naar zijn heimat te importeren.

Ik ben fan van geschiedenis en tradities. Ik ben ook fan van het afwentelen van mijn ouderlijk gezag op een imaginaire man met baard. Dat maakt dat ik vrij hard uitkijk naar Sinterklaas (hoera!) en Sint-Maarten (faker!).

Voor wie het nog niet doorhad: ik ben te situeren aan de linkerkant van het politieke spectrum. Ik meen te mogen zeggen dat ik eerder positief ingesteld ben ten aanzien van de anders gekleurde medemens. (Is blank een kleur? Een saaie kleur, laat het ons daar op houden. Een beetje in dezelfde categorie als grijs.)

Ik meen dus ook te mogen zeggen dat racisme mij niet koud laat. Maar soms wordt er toch wel erg driftig gezocht naar spijkers op bijzonder laag water. Ja, Sinterklaas (hoera!) en Sint-Maarten (awoert!) hebben een helper. Ja, die helper is zwart. Get over it. Er circuleren duizend en één redenen waarom hij zwart is, maar ‘lachen met negers’ is er geen van.

Kunnen we dus even stoppen met daar onnozel over te doen? Voor je het weet is het van Boy who cried wolf. En aangezien discrimineren blijkbaar ok is en racisme relatief houden we ons misschien beter bezig met problemen in de echte wereld, en niet met oude mannen met een schimmel tussen hun benen die ’s nachts over de daken sluipen met een migrant in hun kielzog.

Ik sluit me dus in deze dus aan bij de zoals steeds voortreffelijke Marc Didden.

Rest nog één probleem. We wonen in een laag-energiewoning (linkiewinkie, weetuwel). En die heeft geen schouw, of toch geen klassieke, waar Sinten of Pieten doorpassen. Ecologische voetafdrukken en houtskeletten en luchtdicht en weinig stoken en lekker warm, allemaal goed en wel, Mevrouw de Architecte, maar kinderfeesten, hoe pakken we dát aan?

2 gedachtes over “Piet

  1. Mijn dochter heeft zich ook al afgevraagd hoe de Sint bij ons binnenkomt in een huis zonder schouw. Ik heb haar beloofd om het schuifraam aan onze woonkamer open te laten. In hetzelfde gesprek heb ik haar ook moeten beloven om samen met haar een heeeeeel grote pijl te knutselen om buiten te hangen wanneer de man en zijn pieten langskomen. Voor de zekerheid zal ze het ook nog eens uitleggen in haar brief.

    Ze neemt geen risico’s, zoveel is duidelijk 🙂

Geef een reactie

