Open brief aan Wouter Torfs

Geachte mijnheer Torfs, beste Wouter,

Ik ben blij. Blij dat u inziet dat het zuurverdiende geld dat we aan die vermaledijde overheid geven niet voor niets is. Blij dat u inziet dat sommige mensen soms hulp nodig hebben die ze zelf niet kunnen betalen. Blij dat u inziet dat de hulp die mensen in ons land krijgen van een niveau is waar de rest van de wereld gerust jaloers op mag zijn.

Blij dat u inziet dat de overheid daarvoor centen nodig heeft. Blij dat u eindelijk begrijpt dat die centen van ons allemaal moeten komen, omdat er anders geen pot is om opnieuw te verdelen.

Wel jammer dat u eerst zelf in de shit bent moeten sukkelen om tot dat inzicht te komen. Moest het geen Kerstmis zijn, ik zou dat egoïstisch en hypocriet noemen. Maar het is Kerstmis, dus doe ik dat maar niet.

Ook jammer dat u dit inzicht pas zeven maanden na de moeder aller verkiezingen opdoet. Anders had u mee campagne kunnen voeren voor wat we wat meer nodig hebben in dit land: echte solidariteit. Solidariteit zonder voetnoten, solidariteit zonder kleine lettertjes. Solidariteit die niet stiekem de ‘ikke ikke ikke’- mentaliteit als fundament heeft. Want dat is eigenlijk wat u nu verkondigt: als ík zorg nodig heb, dan mag de overheid er wél zoveel geld tegenaan gooien als nodig is.

Ik betaal graag belastingen, beste Wouter. En hoe minder ik er van terug hoef te krijgen, hoe liever ik het heb. Ik zie het als een verzekering, als iets wat je achter de hand hebt als het lot zich tegen je keert. Hoe minder ik het nodig heb, hoe beter mijn leven loopt. En hoe beter mijn leven loopt, hoe meer ik kan geven aan wiens leven niet zo goed loopt. Ik heb geen drie weken hospitalisatie nodig om dat in te zien. U wel. Jammer.

Voor het overige: van harte beterschap en fijne feestdagen.

Geef een reactie

