Zelfstandig en de RVA

Even een recap van vier maanden overheidscommunicatie.

Eind vorig jaar besloten om zelfstandig in bijberoep te beginnen. Ik werk momenteel 4/5e, dankzij de geneugten van het ouderschapsverlof. Voor dat ouderschapsverlof heb ik recht op een uitkering van de federale overheid en een aanmoedigingspremie van de Vlaamse overheid.

Wegens donkerbruine vermoedens over het niet mogen combineren van uitkeringen en aanmoedigingspremies met bijverdienen na de uren toch maar even mijn licht opgestoken bij die goeie ouwe overheid, lichtend baken van klantgerichtheid en efficiëntie.

Eerste stop: de website van RVA, die mijn federale uitkering voor haar rekening neemt. Doorklikken naar het kantoor van Aalst, vaststellen dat de enige manier om contact op te nemen een invulformulier (juk) of telefoon is. Bellen dan maar. De vriendelijke computermevrouw vertelt mij dat ik de 7e in rij ben. Een half uur wachtmuziek en één zweetoor verder krijg ik mijnheer Nors van RVA aan de lijn. Ik leg mijn plannen uit, vraag wat ik moet doen om mijn uitkering stop te zetten en krijg als antwoord ‘Dat gaat niet’, gevolgd door een verbroken verbinding. Dankuwel voor uw tijd en de informatie, mijnheer Nors.

Aangezien ik niet helemaal voldaan ben: op naar het contactformulier. Gegevens ingevuld, situatie uitvoerig beschreven in het tekstveld waarin geen opmaak of witregels mogelijk zijn, en de rest van de dag zitten staren naar mijn inbox in de hoop op spoedig antwoord (dat had ik er namelijk op het einde bijgeschreven, dat ik hoopte op spoedig antwoord).

Uw broek zakt waarschijnlijk af van verbazing als u dit leest, maar ik heb die dag geen antwoord gekregen. En de dag daarna ook niet. En de week daarna ook niet. En de maand daarna ook niet.

Omdat ik mij toch enigszins wil indekken tegen overheidsclaims en cohorten advocaten en/of deurwaarders aan de deur,  even bij andere instanties mijn licht opgestoken. Bij de Federale Overheidsdienst Werk. En bij Unizo. En bij Zenito. En bij het sociaal secretariaat van mijn boekhouder. En kwestie van zeker te zijn: ook nog bij het sociaal secretariaat van mijn werkgever.

En die gaven mij allemaal hetzelfde antwoord: ja, zelfstandig in bijberoep valt te combineren met ouderschapsverlof, maar dan verlies je wel je uitkering en aanmoedigingspremie (wat mij logisch lijkt). Restte mij enkel nog de instanties die mij uitbetalen daarvan te overtuigen.

Zodus: bellen met de Vlaamse overheid in verband met mijn aanmoedigingspremie. Na 2 minuten iemand aan de lijn, na 4 minuten afdoend antwoord (en geen zweetoor). De behulpzame telefoondame wou mij nog een uiteenzetting geven over de geschiedenis van de wetgeving terzake, maar daar heb ik vriendelijk voor bedankt. Mailtje gestuurd naar bevoegde dienst met vraag tot stopzetting, zelfde dag mailtje terug met antwoord van hun studiedienst (ook daar ik had gevraagd wat ik in godsnaam met de RVA moest doen), volgende dag bericht dat mijn premie stopgezet is. Keurig.

Terug naar de RVA. Een maand en half na het invullen van het contactformulier: nog geen antwoord. Omdat ik écht geen zin heb in deurwaarders allerhande dan maar een aangetekend schrijven gestuurd naar het kantoor in Aalst. Met de uitdrukkelijke vraag mij te laten weten of ze dat aangetekend schrijven ontvangen hebben, en of ze mij willen laten weten of de kous daarmee af is. Via trackingtool van Bpost zien dat mijn aangetekend schrijven de volgende dag afgeleverd is, vervolgens naast de brievenbus kamperen in afwachting van hun brief. U raadt het nooit: op die brief wacht ik nog steeds.

Fast forward naar een week geleden. Er staat plotsklaps geld op mijn rekening. Afkomstig van de RVA, aan wie ik nochtans meermaals en via verschillende kanalen vriendelijk gevraagd heb mij alstublieft geen geld meer te geven. Bellen dan maar. Zesde in de wachtrij, een half uur wachtmuziek trotseren. Waarna ik wat doorschakelgeluidjes hoor, en dan niets meer. Verbinding verbroken. Blij toe dat er geen nest kittens in de buurt was, of ik had ze allemaal tegen de muur gekwakt.

Nog maar eens bellen. Alweer zesde in de wachtrij. Alweer een half uur wachtmuziek. Eindelijk een mevrouw van de RVA aan de lijn, die mijn dossier bekijkt en mij laat weten dat mijn aangetekend schrijven ontvangen is, maar dat mijn aanvraag pas in bloody april verwerkt zal worden. Met andere woorden: ik krijg nog minstens één maand poen waar ik geen recht op heb, en mag in mei waarschijnlijk alles proper terugstorten. En mij hier zelf even van op de hoogte brengen? Nah, volstrekte stilte zal wel duidelijk genoeg zijn, zeker?

En weet u wat ik deze middag gekregen heb? Mail. Van de RVA. Antwoord op mijn vraag via hun contactformulier, een vrolijke drie maanden nadat ik die vraag gesteld heb. Om te zeggen dat ik mijn zelfstandige activiteit in bijberoep niet mag combineren met een uitkering. No shit, Sherlock, EN BEDANKT VOOR DE INFORMATIE.

PS: Toeval wil dat ik in bijberoep bedrijven en organisaties help bij hun communicatie, online strategie en nog wat andere dingen. Dus, vrienden van de RVA, als jullie dit lezen: hire me, jullie hebben het nodig. En jullie zijn maar zesde in de wachtrij

Update 29/4: Ik heb eerder deze week een overschrijvingsformulier in de bus gekregen, van RVA. Met het vriendelijk verzoek om hen het ten onrechte gestorte bedrag terug te betalen. Maar niet het nettobedrag dat op mijn rekening verschenen is, dat zou te gemakkelijk zijn. Ze willen het brutobedrag. Met andere woorden: ik heb geld gekregen waarvan ik twee maanden eerder had gezegd dat ik het niet wou en ik dat geld mag ik nu, samen met nog wat extra centen, terugbetalen. Ik krijg dat extra bedrag blijkbaar wel via mijn belastingen terug, maar what the fucking fuck, hoe dwaas, inefficiënt en ergerlijk kan je iets maken?

4 gedachtes over “Zelfstandig en de RVA

  1. UItkeringen en bijberoepen, ik heb ook het genoegen gehad die combinatie te mogen ondergaan.
    Eind september 2012: ontslagen uit hoofdberoep. 3 maanden uitbetaald. Bijberoep (als journalist, dus onder speciaal statuut) loopt verder.
    Begin januari 2013: naar Hulpkas voor uitkering (nog geen job gevonden) en daar netjes aangeven dat ik ook een bijberoep heb.
    Eind januari 2013: ik teken een nieuw contract bij mijn werkgever en laat Hulpkas weten dat ik geen geld meer hoef. Bedankt.
    Januari, februari, maart, april, mei: veelvuldige communicatie die er toe leidt dat ik zowat mijn gans leven aan belastingsaangiftes opstuur zodat ze een inschatting kunnen maken van mijn bijberoep-inkomsten. Op 29/05 (ik heb het nog eens gecheckt in m’n mailbox) krijg ik het verlossende bericht dat mijn dossier volledig verklaard is en dat het naar de RVA kan opgestuurd worden.
    Juni: RVA Vilvoorde nodigt mij uit om “mijn dossier te komen verdedigen”. In hun brief staat al datum en uur. Geen discussie mogelijk en ik mag maar 1 keer om uitstel vragen. De datum valt los in mijn jaarlijks verlof dus ik vraag uitstel. Een tweede oproeping komt aan. Ik kan vakantie nemen om mijn uitkering van een half jaar geleden te gaan verdedigen.
    Juli 2013: Ik heb me grondig voorbereid, mijn inkomstenfiche van januari van de krant in de hand. Een dikke buik en de mededeling dat er zeker dit jaar geen bijberoep meer uitgeoefend zal worden wegens niet te combineren met full time werken en zwangeren. Dossier afgerond…

    April 2015: een brief van de Hulpkas in de bus vinden met de vraag de nodige bewijzen te leveren opdat ik nog steeds recht zou hebben op een uitkering in combinatie met mijn bijberoep… ik ben ondertussen al 2 jaar en 3 maanden weer aan het werk… Me afvragen of mijn uitkering van 1 maand niet beter geïnvesteerd was in het optimaliseren van de sociale diensten…

  2. Misschien moet je je opinie eens insturen naar De Morgen of De Standaard? Ik denk dat dit een lawine aan reacties kan veroorzaken van lotgenoten. Misschien dat er dan eindelijk eens écht actie komt in die hervorming en ontsluiten van kruispuntbanken…

Geef een reactie

